tisdag, april 28, 2009

Tilde de Paula och Kattis Ahlström leder Rädda mammorna

På mors dag, söndagen den 31 maj, direktsänder TV4 Röda Korsets Rädda mammorna-kväll. Under två timmar förenas kändisar, artister och tv-tittare för att stötta utsatta kvinnor världen över. Programledare för den stjärnspäckade kvällen är Tilde de Paula och Kattis Ahlström.

Under två timmar på mors dag guidar programledarna Tilde de Paula och Kattis Ahlström tittarna genom Röda Korsets Rädda mammorna-kväll. Det övergripande målet under kvällen är att få hela Sverige att engagera sig i, och vilja hjälpa, utsatta kvinnor.

- Det finns i dag en stridsstrategi som specifikt går ut på att misshandla, våldta och döda mammor. Många vet inte att de flesta offren i krig är civila, och att mammor och barn är särskilt utsatta för våld. Jag känner ett systerskap med dessa kvinnor. Och ett ansvar för deras barn. Barn är allas vårt ansvar. Jag är själv mamma och det gör fysiskt ont i mig när jag läser om, eller får höra, historier från krig som kvinnor berättar, säger Tilde de Paula.

Under kvällen får tittarna ta del av gripande inslag från mammor i krigshärjade områden, hyllningslåtar till mammor från oväntade artistkonstellationer och reportage med Ernst Kirchsteiger som botaniserar bland möbler och andra fynd från Röda Korsets Kupor runt om i landet.

- Jag har varit engagerad i kvinnors situation i tredje världen under många år. För mig är det lätt att hålla engagemanget uppe då de kvinnor jag träffat i länder som Zambia, Kongo eller Nicaragua många gånger är så inspirerande, drivna och starka trots att de i vissa fall lever under horribla förhållanden. Jag lär mig otroligt mycket av dem och jag ser det som en självklarhet, att med de förutsättningar vi har, stödja och hjälpa dessa kvinnor. Utan deras slit och kamp skulle delar av världen trilla samman, säger Kattis Ahlström.

Under hela maj månad samlar Röda Korset in pengar till krigsdrabbade och utsatta kvinnor genom kampanjen Rädda mammorna. Förutom insamlingskvällen på mors dag, har det tagits fram specialdesignade produkter från Efva Attling, Interflora och MQ för att stödja insamlingen. Förra året samlande Röda Korset in 20,5 miljoner kronor genom Rädda mammorna-kampanjen och hjälpte ett stort antal mammor världen över.

Rädda mammorna sänds i TV4 söndagen den 31 maj klockan 20.00.